Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Balmazújvárosi Tankerülete
4060 Balmazújváros, Veres Péter u. 12.
A tankerület 2015/2016-os
munkaterve
Balmazújváros, 2015. szeptember 11.
Bevezető:
A KLIK Balmazújvárosi Tankerülete a 2015. évre vonatkozó munkatervét Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 44/2015.(IX.10) EMMI utasítás alapján, a 2011. évi CXC törvény (Köznevelési Törvény), a 200/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet, a 35/2014. (IV.30.) EMMI rendelet (a 2015/2016. tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet) alapján készítette el. A tankerület intézményeinek szakmai irányítását, a fenntartói – üzemeltetői feladatok ellátását a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ működésére vonatkozó jogszabályok, illetve a KLIK elnökének utasításai, eljárásrendje alapján tervezzük.
A Balmazújvárosi Tankerület 2013. január elsejétől működteti a hortobágyi Petőfi Sándor Általános Iskola és Kollégium intézményt, illetve az Újszentmargitai Hunyadi Mátyás Általános Iskolát, a Balmazújvárosi Általános Iskola, a Tiszacsegei Fekete István Általános Iskola és a Balmazújvárosi Alapfokú Művészeti Iskola esetében fenntartói feladatokat lát el.
1.Helyzetértékelés:
1.1. Tanulói létszám alakulása:
A tankerület intézményeiben a 2015/2016-os évet 6 település tankötelezett gyermekei, azaz 2190 fő tanuló kezdte meg. A 2015 júniusában, a járás iskoláiban elballagó 245 fő helyett 208 fő kezdte el az első osztályt 2015 szeptemberében. Balmazújvároson az 6 elsős csoportban 113 fő, Hortobágyon egy csoportban 16 fő, Tiszacsegén 3 csoportban 65 fő, Újszentmargitán egy csoportban 19 fő lépett első osztályba.
2016-ban várhatóan 200 fő lesz 1. osztályos.
A belépő gyermeklétszám tekintetében általános tendencia a HHH/HH tanulók, köztük a roma származású gyermekek arányának stagnálása, nő a különböző retardációk miatt szegregált, vagy integrált nevelés-oktatásba vont sajátos nevelési igényű tanulók száma. A gyermekösszetétel alakulásának változásai a nevelő-oktató munka módszertani átgondolását, a tevékenységközpontú pedagógiai gyakorlat, az egyéni követés és a módszertani sokszínűség erősítését feltételezi a kimeneti eredmények érdekében.
Az alapfokú művészeti iskola ebben a tanévben várhatóan 280 fő növendékkel indítja a zenei oktatást, a táncművészeti oktatásra 40 fő beiratkozására számítanak. A tankerület korábbi kezdeményezésének megfelelően, az esélykompenzáció jegyében fenn kívánja tartani a hortobágyi, a tiszacsegei és az újszentmargitai kihelyezett alapfokú művészeti oktatást.
1.2. A pedagógus létszám alakulás, humán erőforrás menedzsment:
A Balmazújvárosi Tankerület intézményeiben a 2015/2016-os tanévben összesen 203 fő pedagógus, 9 fő technikai dolgozó, 26 fő pedagógiai munkát közvetlenül segítő és 21 fő közfoglalkoztatású dolgozó látja el a nevelő-oktató munkát, az intézmények kiszolgálását, működtetését.
Tekintettel a gyermeklétszám fokozatos csökkenésére, az alternatív fenntartású intézmények elszívó hatására, a feladatok differenciálódására, a középtávú humánerőforrás átgondolására van szükség. Csak következetes tervezéssel, járási szintű flexibilis foglalkoztatással és a kompetenciák bővítésével lehet kiegyensúlyozott a csoportos leépítést elkerülő pedagógus foglalkoztatás a Balmazújvárosi Tankerületben.
2.Prioritások a pedagógiai-szakmai munkában:
A 2014/2015-ös tanév eredményeire alapozva tankerületünkben az alábbi fontosabb célok mentén szervezzük az évet:
a.) a pedagógusok módszertani kultúrájának tudatos, tervszerű fejlesztése a tanulói összetételnek és a partneri elvárásnak megfelően,
b.) a szülőkkel történő párbeszéd erősítése, a szülői szerepek gyakorlásának, érvényesülésének elősegítése a rendelkezésre álló eszközökkel, módszerekkel (pl. integrációs pedagógiai gyakorlat keretében megvalósított negyedéves értékelések, szülők-nevelők találkozója
c.) az SNI integráció hatékonyságainak javítása, a fejlesztőmunka megerősítése utazó gyógypedagógus beállításával
d.) a HHH/HH tanulók – a jogszabályi környezet miatt az e kategóriából kieső, de kiemelt figyelmet igénylő tanulók tanulásának segítése
e.) a szakszolgálat átszervezése következtében kialakult hiányok pótlása (döntően logopédiai, pszichológiai ellátás)
f.) a „pratic education”, a gyakorlatias nevelés érvényesítése a pedagógiai gyakorlatban (technika tantárgy tanítása, készségtárgyak, természetismereti tárgyak,egész napos iskolai oktatás keretében)
g.) munkára nevelés a tanulás-tanítás minél több színterén, az önkiszolgáló tevékenységek kibővítése, kézművesség, iskolakertek működtetése révén
h.) a hozzáadott értékelvű mérés-oktatás gyakorlatának fokozatos kiterjesztése a pedagógusok módszertani gyakorlatához, az egyéni fejlesztés hatékonysága érdekében
i.) hálózatos együttműködés a tankerület iskolái között
j.) a néptánc és dráma oktatás az 1-5. évfolyamon
k.) a mindennapos testnevelés megvalósításainak elősegítése, az úszásoktatás folytatása (2-3. évfolyam)
l.) a tankerület iskolái tanulmányi és egyes sportversenyeinek koordinálása, feltételeinek biztosítása
m.) a pedagógusok gyakorlati ismereteinek, kompetenciáinak (pl. kézműves ismeretek) fejlesztésep.)
n.) a megkezdett pedagógiai innovációk, jó gyakorlatok fejlesztése, ill. adaptációja
o.) a tehetséggondozás fejlesztése, kiteljesítése (tehetségpontként, szakkörökben, érdeklődési körökben, kollégiumban, stb.) az óvoda-iskola átmenet pedagógiai segítését támogató programok fejlesztése, működtetése
(nagyobb szerepet kell kapnia a prevenciónak, az egyéni adottságok, képességek felmérésének, a szülőkkel való párbeszédnek, stb.)
p.) múzeumpedagógiai, helytörténeti ismeretek oktatás bevezetésének előkészítése 2-8. évfolyamon (tanórán, tanórán kívüli tevékenységek keretében)
3.Belső ellenőrzés:
A tankerület valamennyi iskolájában rendszeressé kell tenni a szakmai-pedagógiai munka ellenőrzését, a 2013-ban elfogadott önellenőrzési-ellenőrzési szempontsor alapján, fokozott figyelmet fordítva az alábbi szempontokra:
- a gyakornokok és az új belépők segítése a tanulás-tanítás során
- a minőségi munkát elősegítő célellenőrzések,
- az intézményfejlesztési elemek érvényesülése az iskolák gyakorlatában,
- az egyéni fejlesztést elősegítő módszertani elemek érvényesülése a pedagógiai munkában,
- a NAT és a helyi tanterv követelményeinek konstruktív érvényesítése,
- a tevékenységközpontú és élménypedagógia érvényesülése a tanítási gyakorlatban
- az egésznapos iskola programjának következetes megvalósítása,
- az önálló tanulás technikáinak segítése,
- a házi feladatok mennyiségének optimalizálása, annak érdekében, hogy a tanulók az iskolában kapjanak szakavatott segítséget
- a mindennapos testmozgás megvalósulása, annak hatékonysága,
- a tehetségígéretű tanulók felismerése, tehetséggondozás.
4.Célok:
4.1. Intézményfejlesztés az általános iskolában
Cél, hogy a tankerület iskolái – reális helyzetértékelésre alapozva, a változó körülményekhez alkalmazkodva- folytassák az intézményfejlesztés elkezdett folyamatát.
Ennek elemei:
- fokozatos felkészülés, ön-és továbbképzés során megerősített kompetenciák, módszertani kultúra fejlesztése (HHH/HH, SNI integráció eredményessége érdekében).
- a pedagógiai program (ennek keretében a helyi tantervek módosítása)
- középtávú intézményfejlesztési terv készítése intézményenként (tagintézményenként)
- a pedagógus továbbképzési program módosítása a fejlesztés prioritásának megfelelően
4.2 Tankerületi munkacsoportok továbbműködtetése:
a, Pályázatíró munkacsoport
- melynek céljai követni a fejlesztési célokkal, az infrastruktúra fejlesztéssel kapcsolatos feladatokat, forráslehetőségeket
- a hazai és EU forráspályázatok elkészítése, benyújtása
- az elnyert pályázati támogatás felhasználásának követése, ellenőrzése
- a fenntartási időszakban lévő pályázatok indikátorainak követése
- felkészülés az utóellenőrzésekre
b, Kézműves munkacsoport
- melynek célja az önként vállalkozó pedagógusok felkészítése a kézművesség alapjainak elsajátítására
- feladatai közzé tartozik a környezetkultúra fejlesztése
- funkcionális tárgyak készítése, kiállítások, ünnepkörökhöz kapcsolódó kiállítások szervezése
c, Mindennapos testnevelés, diáksport munkacsoport
- tevékenysége során elősegíteni a mindennapos testnevelés tárgyi feltételeinek fejlesztését, a foglalkozások tartalmi kereteit
- a felmenő rendszerű versenyek egyeztetése, szervezése
- a járási atlétikai és a mezei futóverseny megszervezése
- a különböző sportági programok koordinálása, segítése
d, Mérés-értékelés munkacsoport:
- az intézményi mérés-értékelési koncepciók kidolgozása 2017-ig (kooperációval)
- a mérések összehangolása, kiértékelése
- mérőeszközök készítése, bemérése a koncepcióknak megfelelően
- a tanulási attitűdmérés előkészítése, kiértékelése
- belső továbbképzés szervezése
e, Gyermek- és ifjúságvédelmi munkacsoport
- az intézményi gyermekvédelmi tevékenység járási koncepciójának kidolgozása (közös elvek, eljárásrendek, dokumentáció)
- prevencióhoz kapcsolódó feladatok összehangolása
f.) Néptánc munkacsoport:
- az iskolában működő néptánc oktatás koordinálása, szakmai fejlesztési tervének elkészítése
- bemutató foglalkozások, hospitálás
- helyi tanterv tartalmának egyeztetése, kapcsolattartás a néptánc együttesekkel, hagyományőrző civil közösségekkel
- néptánc tábor, táncház szervezése a 2014/2015-ös tanév során
g.) Gyógypedagógusok, fejlesztő pedagógusok:
- szakmai kooperáció az SNI integrált és fejlesztésre szoruló tanulók tanulás-tanítása, szocializálása hatékonyságának növelése érdekében
- együttműködés előkészítése, működtetése a Nevelési Tanácsadóval
- belső továbbképzés
5.A Balmazújvárosi Tankerület 2015/2016-os rendezvényterve
Első félév: 2016. január 22.
Őszi szünet: 2015.október 26 – október 30.
Téli szünet: 2015. december 21-2015. december 31.
Tavaszi szünet: 2016. március 24 – március 29.
1. Tankerületi események:
2015. október 01-november 10. Tematikus munkacsoportok értekezletei
2016.január 22-február 10. Félévi értekezletek
Résztvevők: valamennyi pedagógus, pedagógiai asszisztens,
rendszergazda, laboráns, a tankerület munkatársai
2016. február 20-március 10. Tematikus munkacsoportok értekezletei
Munkacsoport ülések: minden hónap 2. hete
Intézményvezetői értekezletek: minden hónap 1. hét első munkanapja
Kibővített vezetői értekezlet: igény szerint, minden hónapban
2. Tankerületi tanulmányi és sportversenyek:
Verseny neve | Korosztály | Időpont | Helyszín |
Mezei futóverseny | 1-8. évfolyam | 2016. március 21-22. | Balmazújvárosi Általános Iskola Bocskai István Tagintézmény |
Aranyceruza helyesíró verseny | 4. osztály kb. 70-80 tanuló 3-4. osztály egyéni verseny, 2. évfolyam 4 fős csoportokkal versenyez | 2016. március vége | Balmazújvárosi Általános Iskola Székhelyintézmény |
Vers- és prózamondó verseny | 1-8. osztályok részére, 4x 2 korcsoportban külön vers és külön próza kategóriában kb. 100-110 tanuló | 2016. április eleje | Tiszacsegei Fekete István Általános Iskola |
Atlétika verseny-Hajdúböszörmény | 5-8. évfolyam | 2016. április 18-30. | Hajdúböszörmény |
Tiszacsege- „Zöld szemüveg vetélkedő” | 5-8. évfolyam | 2016. május első hete | Tiszacsege |
Angol verseny | 5-8. évfolyam | 2015. október 08. | Balmazújvárosi Általános Iskola Székhely |
Kazinczy Szép kiejtési Verseny | 5-8. évfolyam | 2016. január vége | Hortobágyi Petőfi Sándor Általános Iskola és Kollégium |
Kalmár Hetek:
Felsős helyesíró verseny+ Zrínyi Matematika verseny február 19. |
5-8. évfolyam | 2016. február 3. hete | Balmazújvárosi Általános Iskola Kalmár Tagintézménye |
Túzokfutás | 1-8. évfolyam | 2015. október 20. | Balmazújváros |
Aranyszáj
verseny |
2015. november első hete | Balmazújvárosi Általános Iskola Bocskai Tagintézmény | |
Fizikaverseny | 2015. november első hete | Balmazújvárosi Általános Iskola Bocskai Tagintézmény | |
Rajzverseny | 2015. november 15-ig beérkezés | Újszentmargitai Hunyadi Mátyás Általános Iskola |